Головна » Статті » Мої статті

Технологія "художнє слово і дитяче мовлення" (автор Н.В.Гавриш)

Технологія "художнє слово і дитяче мовлення"

 (автор Н.В.Гавриш)

 

      Найважливішими джерелами розвитку дитячого мовлення є художня література та усна народна творчість,велика сила впливу яких використовується як могутній чинник виховання та освіти підростаючого покоління.Адже мова художнього твору є найкращою,найвищою формою літературної мови,яку діти прагнуть наслідувати.

      Класичний зразок фольклору --- казка --- стародавній жанр усної народної творчості.В казці закладено величезний естетичний потенціал,який проявляється в яскравому,романтичному зображенні романтичного світу,в повчальності.

      Під словесною творчістю розуміють діяльність дітей,що виникає під впливом творів мистецтва та вражень від навколишнього життя, і виражається в створенні усних творів-- оповідань,казок,віршів тощо.

      Розвиток образного мовлення дітей буде ефективним лише в процесі сприймання ними художнього слова та самостійного складання зв"язних висловлювань.Мовлення дошкільнят стає образним,щирим та живим,якщо у них виховується інтерес до мовного багатства,розвивається вміння вживати в своєму мовленні різноманітні виразні засоби.

      Вид занять "Слухаємо казку" (або "Кольорова казка") можна проводити з усією групою або підгрупою дітей,які мають бажання послухати казку.Заняття складається з двох частин:організація умов для сприймання дітьми казкового твору; бесіда і розповідь за казкою.Чим менші діти,тим більш діяльним,наочним мусить бути сприйняття казки.Поступово ми учим дітей сприймати казку на слух;але і в старших групах заняття має бути яскравим і захоплюючим.Так, в молодшій групі,розповідь казки випереджається ігровою ситуацією,демонстрацією іграшок,речей,пов"язаних з казкою,або простим заохоченням:"Зараз я розповім вам дуже цікаву історію. . . " У старшій групі перед розповіддю вихователь спрямовує зусилля на систематизацію літературних знань дітей.Це може бути вступна бесіда.Важливе значення на занятті відводиться роботі над мовленням.Збагачення словника відбувається через ізолювання,виключення з тексту,пояснення малознайомих складних слів.За допомогою прийому синонімічної заміни,лексичних вправ у процесі роботи над текстом.

      Розвиток зв"язності висловлювань відбувається завдяки використанню спеціальних запитань,які вихователь починає спонуканням "Розкажи,чому. . .","Поясни,як сталося. . . "

 Щоб відповісти на запитання,дитина повинна відтворити цілий епізод казки,інколи за допомогою навідних запитань вихователя.У ході обговорення казки зі старшими дошкільниками,вихователь ставить запитання аналітичного характеру:"Поясніть,як ви зрозуміли,що лисиця хитра?"

      Під час слухання казки,вихователь поступово формує початкові літературознавчі уявлення дітей:про жанрові особливості казки (чарівники,незвичайні речі).Вихователь пов"язує ці знання із самостійною творчою діяльністю "Ось і ви,коли складатиме свою казку,теж придумайте казковий зачин,кінцівку,свої чарівні пригоди,щоб казка вийшла цікавою".

      Глибше зрозуміти і краще запам"ятати казку допомагає використання методу моделювання (наприклад,кольорова казка).Моделювання казки часто переростає в цікаву гру.

 

  

 

 

Категорія: Мої статті | Додав: ^^((malihisenta))^^ (13.09.2015)
Переглядів: 3024 | Рейтинг: 2.7/3
Всього коментарів: 0
avatar